Hof 2011
Lekene i Hof er de 18. i rekken
og avholdes for andre gang
i Hof i Vestfold. Dato for årets tikamp er satt til sensommeren -
8.-10.september 2011.
Dette er siden å følge med på i
tiden frem mot Hof-lekene 2011.
Her vil det dukke opp nytt og moro etterhvert som vi nærmer
oss. Litt nå,
mer siden og masse på slutten. Følg med!
Hof 2008 ble forøvrig
vunnet av Stig. Arne Ball satte samtidig
rekord i lavest antall poeng noensinne (før og etter)
Du kan lese mer om forrige arrangement på Hof
her
Øvelsene:
Boulle
- Dart - Hockeyspill - Quiz
- Luftpistol - Kule -
Padling - Bakkeløp -
Badminton - Kubb
NYHETER FOR HOF 2011
24.09 Referatet
Nå kan du lese mer om alle øvelsene i oppsummeringen fra Hof;
Referatet
12.09 Espeno mester
Han var ikke akkurat favoritt, Espeno, som på sine første 4 tikamper stod
med
en fjerdeplass og tre tredjeplasser. På Hof stemte uansett det meste for den
nybakte mester og det var ikke annet enn fullt fortjent at den nyforelskede
ble kronet med gull. Her er vinnerene av de ulike øvelsene. Mer om hver
enkelt
gren kommer senere.
Dart: Espeno
Skyting: Kennetho
Bakkeløp: Espeno
Badminton: Tonyo
Kubb-duell: Stisse
Frodoquiz: Kennetho
Boulle: Frodo
Padling: Frodo
Kulestøt: Kennetho
Hockeyspill: Stisse
Lagkamp- Volleyball: Sverige
Vinner totalt: Espeno
Landskamp vinner: Sverige
Sluttresultat: 1:Espeno 2:Kennetho 3:Stisse 4:Frodo 5:Tonyo 6:Kimbo
02.09 Intervjuene
Alle har vært flinke til å svare på spørsmål og det hele er nå på nett.
Velg utøver:
Kennetho - Frodo -
Tony - Stisse
- Kimbo - Espeno
26.08 Odds!
Så er endelig oddsen på plass fra Betsafe.
Tikamp-odds Hof 2011
24.08 Intervju
På tide å finne ut litt mer om guttas tanker før Hof-lekene.
Velg språk og svar på spørsmålene. Norsk
- Svensk
23.08 Quiz på tid
Detaljeplanlegging
for tikampen skjer 24/7 og småting dukker opp i
hodet hele tiden. "Hvilken bøtte skal jeg velge på bakkeløpet?" -
"Slår Stisse noen i padling?" o.l. - I forhold til regler kom jeg på at
det viktig
at vi har en tidbegrensning på besvarelser under quizkonkurransen.
Derfor innføres timeglass (fra vanlig brettspill) som tidtaker.
Alle spørsmål må altså besvares innen sanden i denne har rent ut.
23.08 Bonusen
Så er oversikten for årets bonuspoeng på plass.
Les mer om hvordan du kan skaffe deg ekstrapoeng her
22.08 Huskeliste
Er det noe vi har glemt? - Oppdateres underveis!
Dart
Kennetho tar med ekstra piler.
Luftpistol/luftgæver
Frodo har kulefangeren og blinker (en del skudd)
Stisse tar med kuler, krutt
og gønner
Bakkeløp
Alle må ta med slippers eller annet passende fottøy..
Badminton
Egen racket er lov, men trengs ikke.
Kubb-duell
Ok
Frodoquiz
Ok
Boulle
Ok
Padling
Stisse må ta med seg flytevest - ellers ok.
Kulestøt
Kennetho tar med lasermåleren. Kimbo har ordnet med kula.
Hockeyspill
Pucker er alltid fint å ha.
Volleyball
ok - ballen må bare pumpes. Husk at vi ta med den til bensinstasjonen lørdag.
Poker
Frodo tar med sjetonger og passende duk.
Øl/drikke
ok! - fisherman stisse?, vin kjøpes inn.
19.08 Offisiell ranking
Allerede nå kan du se hvordan det hele ender på Hof 2011.
Her er høstens ranking! - HOF 2011 RANK
19.08 Padling
Som siste øvelse presenterer vi kano med kajakkåre. Også har er reglene
rimelig
greie. Padl så fort du kan. Litt mer detaljert kan vi si at det blir noe lengre
enn forrige
gang. (Da var del ca.250 meter fram og tilbake?) Alle får forsøke seg to ganger,
hvis man orker det da. 7 poeng til beste tid. Bonusoversikt for alle øvelser
kommer
i begynnelsen av neste uke.
18.08 En klassiker
Noen som husker denne?
Trysil 2010 - Bilder fra Hof
samt akevideo fra Trysil er nå også på plass.
Klikk deg inn i vårt bildearkiv.
17.08
Luftpistol/gæver
Skyting er dessverre for noen fortsatt en fast gren, men her må man gå til
oppghaven med "alt å vinne" prinsippet. Reglene er enkle og faire så ingen
skal kunne skylde på noe som helst når finaleplassen ryker til outsiderene..
Med ny pistol er det ikke mer enn rett og rimelig at vi denne gang gjennomfører
to runder i grunnspillet. Gæveret er fortsatt med en og en kule og det blir
derfor
to ganger med pistolen og en gang med geværet. Stående med pistol, liggende
med gæveret. I finalene blir det en runde med hver. Totalt seks skudd
pr.runde.
Alt i alt 18 skudd pr.mann i grunnserien og tolv skudd i finalene. Dårligste
mann
etter hver runde starter som vanlig å skyte først i neste. Bonus kommer.
11.08 Tidsskjema
Så kan du endelig se hva som skjer når på Hof.
Her er tidsskjema for den 18.tikampen
08.08
Badminton
Er det noen ønsker seg favorittstemplet i denne? Det er vel heller tvilsomt.
For 25 kilo og 10 år siden herjet Tony med de fleste i badminton, men vi håper
og tror mye har skjedd. Her er i alle fall reglene;
Alle spiller mot alle en gang. Deretter C, B, og A-finale. Alle kamper spilles
til
9 poeng, men for at det hele ikke skal drøyes ut, med å vinne med to, vil
kamper som står 8-8 ende uavgjort. På samme måte som i volleyball kan du her
vinne poeng også i motstanderens serve. Spennende ranking kommer!
01.08 Lagkonkurranse
Det gis bare et poeng til vinnerne av denne, men jeg må likevel inrømme at
dette er noe av det jeg gleder meg mest til. Volleyball med den gjengen her
kan ikke annet enn å bli morsomt. Det spilles først til to sett og hvert sett
går til
femten poeng. Man kan ta poeng både i egen og motstanders serve.
Det er ikke tillatt å smashe i første retur fra serven, men blokk er
selvfølgelig lov.
Spillerne bytter posisjon som de vil og ikke nødvendigvis rullering som på
barneskolen.
Servingen må uansett gå på rundgang. Vi gleder oss til tøffe kamper rundt
nettet,
og håper på 2-1 seier til Norge!
26.07
Kulestøt
Webmasteren er tilbake fra varmen i Tyrkia og setter seg selvfølgelig rett ned
for å oppdatere sidene. I dag ser vi på grenen kulestøt. Under har vi funnet tre
flotte jenter til å illustrere hva vi går til.
Reglene er uansett så enkle som de kan få blitt. Her får alle seks støt hver og
det lengste kastet blir tellende. Øvelsen vil gå av stabelen på den lille
stranda,
og Kennetho blir allerede nå oppfordret til å ta med lasermåleren!
Ranking og annet kommer!
08.07 Dart med joker
Pilkast har vært en klassiker siden starten på Mottorp i 99. Reglene har derimot
blitt gradvis endret underveis, så også denne gang. Kvalifiseringen er nesten
som
den pleier. D.v.s. med spillet round the clock inklusive dobbel, trippel og
bull.
Den store forskjellen er derimot jokeren. Det er på nåværende tidspunkt
umulig å
si om dette vil gi de svake (Kim, Espeno, Tony) eller de gode (Stisse, Kennetho,
Frodo)
en fordel. Det hele er enkelt; joker får du hvis du treffer en trippel i
tallet du sikter på.
Er du f.eks. på 5 og treffer trippel fem kan du nemlig juble litt. Dette
betyr nemlig at
du kan hoppe over tallet 6 og begynne rett på 7. Du kan m.a.o gjøre unna
hele
greia på 13 piler. For å gjøre det litt mer åpent går bonusen denne gang til den
som sikrer flest dobler. Dobler telles forøvrig både i grunnspill og finaler.
En ting man må lære seg med en gang er at man selv må på å kaste på rett tall.
Treffer du trippel 17 og deretter kaster på 18 så trenger du ikke mer
fisherman..
Både A og B -finalen spilles med vanlige regler og poeng.
29.06
Ti uker igjen!
Knappe 70 dager igjen og vi synes vel ikke at 10 uker høres så ille ut?
Vi tar denne gang for oss en øvelse som mange både gruer og gleder seg til;
bakkeløp. Her blir det liten grunn til å skylde på annet enn egens dårlige form.
Det vil si, litt uheldig kan man jo være.. Reglene er som følger:
En og en starter og det er selvfølgelig slutt-tiden som blir gjeldene. (to
forsøk)
Løypa er
vel sånn ca. totalt 300 meter lang så du må vel regne med å være i
mål på
under et par minutter for å være sikker på å slå Tony... Stigningen er som
alle
kjenner til markant. Starten går helt fra parkeringsplassen og ender oppe
ved
nedkjørselen til hytta (den øverste) For de som er usikre kan vi love fine
illustrasjoner ved en senere anledning. Her er i alle fall en:
Så langt enkelt og greit. Nå man så
endelig har nådd toppen begynner kokinga.
Noen knappe meter fra mål kommer nemlig utfordringen. Hvor er tennisballen?
Mye moro kan ventes når denne skal gjemmes under en av de tre bøttene og
desto større frustrasjon for utvøreren blir det selvfølgelig når den først
dukker opp
under siste bøtte.
Bøttene vil plasseres i hver sine baner med lengder à ca 10 meter.
Finner man ikke ballen under første bøtte må man tilbake til delmålet før man
prøver neste bøtte. Finner man ballen er det bare å løpe tilbake til delmålet og
fullføre inn i mål. Ti meter høres ikke mye ut, men frem og tilbake til tre
bøtter
blir 60 meter lengre i noe ulent terreng. Tony kommer kanskje nærmere enn
du tror og håper..?
Bonusinfo og ranking spares til senere.
20.06 Øvelse 4
Hockeyspill
Vi
fortsetter gjennomgangen av øvelsene og ser i
dag nærmere på klassikeren hockeyspill. Dette er en av
få øvelser hvor det ikke er gjort store noen endringer
siden sist. Det betyr en runde med alle mot alle samt
en trekningsrunde. Det hele avsluttes som vanlig med
A, B og C finale. Totalt 7 kamper pr.mann.
Mer om bonuser, ranking o.l kommer senere.
15.06 Øvelse 3 - Frodoquiz
Inspirert av det svenske tv-programmet "vem vet mest" følger her forklaring
på Hof-lekenes siste øvelse, Frodoquiz.
Her lønner det seg å ha litt kunnskaper, samtidig som man må være litt taktisk.
Slik går det til:
Spørsmålene vil være klare i forkant og vil lages av eksterne, ærlige og
redelige
venner og familie. (evt. begge deler..) Spørsmålene vil være inndelt i seks
ulike
kategorier. Historie, sport, lett blanding, Geografi, natur og underholdning.
Disse legges i en krukke som det skal trekkes fra.
Så kan vi begynne. Samtlige starter med tre liv - her illustrert med
plastikk-kopper.
Førstemann for et trukket spørsmål og får vite emnet. Hvis han tror han klarer
det
kan han svare på spørsmålet og få et poeng (en ny plastkopp) Klarer han det
ikke mister utøveren et poeng (plastkopp). MEN, man kan også velge å avstå fra å
svare og heller sende spørsmålet videre til en annen på rekka som man tror
kommer
til å slite med dette spørsmålet. Denne MÅ svare. Skulle denne klare spørsmålet får
han istedet
poeng
og får samme utgangpunkt som deltager en. M.a.o. et nytt
spørsmål - hva gjør du? En som får oversendt et spørsmål har altså få mulighten
til to raske poeng.
- Et spørsmål som blir besvart feil tas bort (sendes altså ikke videre)
- Svarer man riktig på to spørsmål går turen videre til neste mann på rekka.
(Dette blir trukket på forhånd)
- Husk at hvis du svarer rett på et spørsmål som blir sendt deg så får du en ny
sjanse.
- Svarer du rett på et spørsmål som ikke er sendt deg er det neste mann på rekka
sin tur. (Også kalt overlevering..)
Når en utøver har mistet alle sine liv ender denne på sisteplass og spillet er slutt.
(Spillet er også slutt hvis det blir tomt for spørsmål.)
Den som nå har flest kopper vinner, nest flest nummer to osv. Kommer noen
likt vil
det hele avgjøres med en ekstra miniquiz på fem spørsmål.
Her et eksempel på hvordan det kan se ut når vi er ferdig..
Tillegg: Det trekkes om hvem som skal begynne med første spørsmål og hvem
som er nr.2, 3, 4, 5,og 6.
Spørsmålene må besvares innen 30.sekunder.
Man kan ikke sende et spørsmål tilbake til samme mann som man eventuelt
fikk sitt eget spørsmål fra. Uansett kan man være heldig/uheldig? og ende uten
å måtte svare på noen spørsmål..
Puh - skjønte du detta? - Det er uansett ikke så vanskelig som det virker!
14.06 - Frodo herjet og Espeno overrasket i fem-kamp
Stisse var vertsskap for prøvelekene før Hof 2011. Kennetho var sent ute, men
rakk
akkurat å melde sin ankomst til luftpistol som var første øvelse. Men ny pistol
var
mulighetene absolutt til stede for alle, men igjen var det de samme som var
best.
Tror Espeno vant foran Kennetho..?
Deretter var det klart for fotballgolf på plenen. Alle fikk tenke ut sitt eget
mål,
og enkelte koket maksimalt. Kimbo og Frodo soleklart best med yngstemann
sparket foran i totalen.
Boulle stod så på prgammet. Fem mann kastet i felleskap hvor målet var å
komme først til 30. Kimbo surret det til fra start og kom seg aldri til hektene.
Kennetho var ikke mye bedre, mens de tre gjenværende var jevne i toppen.
At Frodo til slutt vant også denne grenen var uansett fortjent.
Aldri en konkurranse uten noen rare øvelser. Spillet 100 bygger uansett også
noe på taktikk og alle var vel ike like lure her..? Kennetho kom fort på hæla og
vile gjerne gjøre unna alt på en runde. Det funket aldri. Stisse først til 100
med
Frodo på andre foran Kimbo og Espeno.
Sist ut var golf i wii-versjon. Stisse og Frodo var først ut og endte begge på
+2.
Kennetho slo så Espen og Kimbo i den andre kampen.
Totalt: Frodo mester foran Espeno og Kim - Dette skaper bokstavelig talt
overskrifter!
Stisse nest sist og Kennetho utrolig nok nederst på lista.
En resultatliste som gjentas i Hof?
10.06 90 dager igjen! -
Øvelse 2: Boulle
Bittelittgrann nærmere og dagene for prøvelekene hos Stisse står for tur.
Rapport kommer selvfølgelig i ettertid! Eller tar vi oss i dag tid til å se
nærmere
på en klassisk øvelse - Boulle. Her er årets regler:
Nesten alt er som før, men
med en
grunnleggende endring; Det kan bli uavgjort!
Vi spiller denne gang kamper à to
sett og ikke først til to. m.a.o kan det bli 1-1.
Alle møter alle en gang,
deretter en
trekningsrunde før finalespill.
Totalt syv kamper pr.mann. Tre poeng for seier - et for uavgjort.
Finalebanen i boulle går denne gang i ulent terreng og det er neppe noen
overraskelse at dette vil få betydning for den senere ranking! I tillegg vil det
være oppmålt bane med tråd rundt. Det betyr at dine kuler kan spilles
out of bounce som det så fint heter. Og hvordan gikk det sist på Hof?
Les mer her
31.05 100 dager igjen!
Vi feirer 100 dager igjen og begynner så smått med nærmere presentasjon
av
årets øvelser med mer om regler, bonuspoeng og annet.
I dag: Kubbduell
Kubb har vi testet før og mye moro har det vært. Samtidig har det blitt
litt
kjedelig for de som har bruker 50-60 kast på en pinne. Derfor nye regler og
egentlig
en helt annen øvelse. Slik går det til:
To og to kjemper mot hverandre. Begge har tre pinner til rådighet.
Her illustrert med en svenske og en nordmann:
Nordmannen skal nå forsøke å treffe de fire klossene til venstre.
Svensken skal ha ned de fire til høyre.
Når man er ferdig med sine fire har man lov til å kaste på midtklossen.
(Denne vil plasseres lengre bak) Den som først får ned midtklossen vinner.
Regler: Man må selv løpe å hente sine kastpinner og selvfølgelig stå bak
en oppmålt startlinje før nye kast.
Skulle man være så uheldig å treffe midtpinnen før dette er lov er kampen tapt.
Resultatet blir da satt til 0-3.
Øvrige resultater regnes etter antall klosser ned. Vinneren får alltid 5.
Alle møter alle en omgang. Ingen finaler, inget sluttspill. Tabellen avgjør.
Bonus: Oftest tre poeng. Hvis likt - omspill mellom disse.
|